Dizainam un funkcionalitātei jābūt līdzsvarā

sarausuša auto

Katrai lietai, kad tā tiek radīta, ir kāds mērķis un uzdevumi, tai ir paredzēts kāds pielietojums. Un vizuālajā risinājumā ir jāspēj apvienot gan funkcionalitāte, gan labs izskats. Un to panākt ne vienmēr ir tik viegli, jo šobrīd dizains ir kļuvis par dominējošo faktoru preču ražošanā, jo labs dizains ļauj pārdot vairāk. Bet ir risks, ka tajā visā pazūd kvalitāte un funkcionalitāte. Tāpēc ražotājiem šajā ziņā jāievēro zināma piesardzība, lai nepazaudētu to, kas ir šīs preces primārā funkcija. Labs izskats neko nedos, ja pircējs nebūs apmierināts ar kvalitāti.

Šādā situācijā pavisam viegli nokļūt ir auto ražotājiem, kuri pārāk daudz pūļu un laika ir ieguldījuši auto eksterjera un interjera dizaina izstrādē, otrajā vietā atstājot tehniskos parametrus un paša auto kvalitāti. Un tad izveidojas situācija, kad klienti uzķeras uz skaisto dizainu, bet jau pēc neilga laika, kad ikdienā ir izmantojuši auto, nav apmierināti ar tā tehnisko sniegumu un funkcijām.

Jauni un skaisti auto, bet jau sarūsējuši?

Nav nekāds brīnums uz ielas ieraudzīt salīdzinoši jaunas automašīnas, kas jau ir ar nopietniem rūsas defektiem, ar problēmām dzinējā. Tās ātri ir zaudējušas savu sākotnējo spozmi, jo nav atbilstoša materiālu kvalitāte. Dizains ir skaists, sākumā auto spīd un laistās, izskatās labi, arī cena ir pievilcīga, bet jau pēc pieciem un nedaudz vairāk gadiem, kad auto intensīvi ikdienā ir lietots, tas ir kļuvis par nodzītu darba zirgu, kam ir daudz tehnisku un vizuālu problēmu. Un pēc šiem gadiem auto īpašnieks cenšas tikt no tās vaļā un pirkt jaunu, kas atkal labi kalpos ne vairāk kā desmit gadus.

Vispār jau tas ir raksturīgi mūsdienu steidzīgajam un fragmentārajam dzīvesveidam. Viss tiek ražots īsam un ātram patēriņam, mirkļa baudai, netiek domāts par ilgmūžīgām un pamatīgām vērtībām.

Zinu gadījumus, kad vairāk nekā divdesmit gadus veca automašīna, kas ir rūpīgi kopta, stāv blakus desmit gadus jaunai automašīnai un izskatās daudz labāk. Jaunajai pat salons ir daudz sliktākā stāvoklī. Agrāk katru lietu ražoja mūžam. Arī automašīnu. Tagad tiek ražots garantijas laikam. Automašīnas tiek mainītas kā telefoni, ik pēc dažiem gadiem.

Jauni standarti ietekmē dizainu un tehniskos risinājumus

Bet jāatzīst, ka dizaina un arī tehnisko risinājumu ziņā jauninājumus ienes arī tas, ka mainās kopējās tendences visā pasaulē. Viena svarīga joma ir arvien ekoloģiskāka un ekonomiskāka domāšana, rūpes par resursiem un vides tīrību. Tas īpaši ietekmējis jau pieminēto autobūvi. Piemēram, auto virsbūves dizains ļoti būtiski ietekmē tā pretestību un aerodinamiku. Tas ļauj samazināt degvielas patēriņu, palielināt ātrumu. Tāpēc autobūves speciālisti pieliek pūles, lai radītu tādu auto virsbūves dizainu, kas ļauj samazināt degvielas patēriņu. Ātruma palielināšanas jautājums ir aktuāls supermašīnām.

Tāpat tiek mainīts un uzlabots arī pats auto tehniskais risinājums, ļaujot arvien efektīvāk attīrīt auto izplūdes gāzes, samazināt degvielas patēriņu. Ja salīdzina ar vecajām automašīnām, tad tagad jau visām norma ir katalizators, kas ievēroji samazina izplūdes gāzu kaitīgos piemaisījumus, ļaujot uzlabot gaisu pilsētās un klimatu vispār. Katalizators ir būtisks jaunieviesums jaunākās paaudzes automašīnās, kas samazinājis autobūves industrijas radīto kaitējumu videi. Tāpēc ir muļķīgi, ka joprojām ir autovadītāji, kuri cenšas savas automašīnas pārveidot un izņemt katalizatoru.

Pārmaiņas pozitīvā ziņā skar arī pašu automašīnu dzinēju uzbūvi, jo arvien vairāk tiek piedāvāti modeļi, kas darbojas ar elektrību vai ir hibrīdi. To izmaksas un ietekme uz vidi ir daudz mazāka. To stimulē arī valstu rosinātās nodokļu izmaiņas, kas nodrošina daudz zemākas izmaksas ekonomiskiem un ekoloģiskiem transportlīdzekļiem, sniedz arī dažādas priekšrocības.

Tāpēc arvien pieaug iedzīvotāju pieprasījums un interese par dabai draudzīgākām automašīnām. Un pieprasījums jau veido piedāvājumu. Autobūves industrijai ir jāmainās tam līdzi, pielāgojot gan dizainu, gan tehniskās nianses. Tas ir tikai loģiski, ka attīstība nozīmē arī arvien jaunākus un labākus risinājumus gan mums kā patērētājiem, gan apkārtējai videi, saglabājot acīm tīkamu dizainu, kvalitāti un funkcionalitāti.